Motor Tech Motor Tech
Click aici pentru varianta online
 
RODAJUL

 

RODAJUL 

Filozofia rodajului

       Intr-o epoca in care, din nefericire, conteaza numai viteza si volumul consumului, a vorbi de respect si rabdare pare un subiect zadarnic. Pentru ca asa se traduce  rodajul: respect fata de motorul pe care l-ai cumparat si rabdare pentru al aduce la parametri de functionare si performanta optimi .

De aceea acest scurt articol se adreseaza acelora care isi pot permite sa testeze avantajele executarii rodajului la indiferent ce tip de motor ar detine. 

De fapt ce inseamna rodaj , inseamna pe scurt sa ajustezi si sa netezesti suprefetele pieselor in miscare din motor sau transmisie , incat sa dispara asperitatile de constructie , cu scopul ca pierderile de energie prin frecare sa fie cat mai mici .

 Prin rodaj se obtine o modificare a microgeometriei ambelor suprafete de contact, o modificare a proprietatilor si structurii suprafetei materialului, de regula otel, in sensul cresterii duritatii la suprafata pieselor in contact, deci o prelungire a vietii acestor  si o micsorare a rezistentei moleculare la alunecare, ca urmare a formarii unor oxizi (FeO,Fe2O3 , Fe3O4) , oxizi ce constituie lubrifianti solizi .

   Iata ce reguli generale ar trebui  urmarite in efectuarea rodajului:

  - durata acestuia, de regula se considera primii circa 2000 km parcursi

  -  acordarea unei atentii deosebite ungerii si sistemelor de ungere ,de aceea in perioada de rodaj se recomanda folosirea uleiurilor minerale si nu sintetice , de buna calitate, care sa nu-si piarda calitatile la temperaturi ridicate

Frecarea fluida intre suprafetele pieselor in miscare se realizeaza prin pelicula de ulei dintre ele.Grosimea acestei pelicule de ulei , ar trebui sa fie ideal, mai mare decat suma dimensiunilor asperitatilor celor doua suprafete.Prin cresterea exagerata a vitezei de miscare intre cele doua suprafete , rezistenta de frecare din pelicula de ulei creste, creste temperatura uleiului si duce la ruperea filmului de ulei atat de necesar intre piese.Pana la griparea acelor elemente in miscare nu mai este decat un pas.

-       schimbarea uleiurilor din cartere dupa primii 2000 km parcursi, pentru a inlatura particulele fine de metal desprinse din asperitatile pieselor.

-       de foarte mare importanta este mentinerea motorului la temperaturi moderate  prin limitarea vitezei de circulatie, circulatia pe drumuri normale , fara dificultati sporite( rampe mari, denivelari, noroaie etc), incarcarea sub sarcina normala etc. Practic , verificarea temperaturii motorului la diverse intervale de timp, si eventual oprirea acestuia , verificarea bunei functionari a instalatiei de racire (cu aer sau apa), vor impiedica supraincalzirea motorului, care este cel mai mare dusman al unui rodaj de calitate.

-       conducerea trebuie efectuata in asa fel, incat piesele motorului si a celorlalte organe sa nu fie supuse la sarcini mai mari decat cele prevazute de uzina constructoare. In acesta perioada este normal un consum ceva mai ridicat de combustibil, datorita frecarilor interne de rodaj, deci nu faceti calcule de consum pana nu se definitiveaza rodajul

Normele de efectuare a rodajului sunt valabile si dupa efectuarea unei reparatii capitale( inlocuirea setului motor) cu reducerea de obicei a duratei acestui rodaj .

Nu exista o reteta universala de efectuare a rodajului si fiecare fabricant de motoare isi are regulile lui în funcţie de microgeometria iniţială a asuprafeţei şi de cea optimă de obtinut pentru fiecare motor in parte.

De aceea este important inainte de inceperea rodajului sa cititi cu atentie cartea tehnica si sa nu va abateti de la prescriptiile fabricantului.

Daca nu aveti experienta ,este de preferat ca pentru orice problema aparuta in perioada rodajului sa va adresati unui specialist dintr-un service autorizat.

Neglijarea acestor aspecte va duce la o scurtare drastica a duratei de viata a scuterului sau motorului dumneavoastra si imposibilitatea obtinerii performantelor tehnice descrise de fabricant in manualele acestora , bineinteles urmata de nedumeriri, frustari si de multe ori acuze nejustificate 

Iar cine isi iubeste cu adevarat motorul il si respecta .

 

 

 

 

 

dezabonare